Tuesday, December 21, 2010 | By: kIcAp...

syiah??

aku mmbaca salah satu entry Faisal Tehrani y bertajuk  "Berikan Sahaja Hak-Hak Mereka Sebagai 'Kafir'" y mbuatkan otak aku berputar sebentar, adakah dia pendukung syiah? aku bertanya pada emak, pe sebnarnya syiah dan dia ada menerangkan serba sedikit tentang itu..


di mlaysia, syiah itu di anggap sesat....hnya kerana kita mendukung ajaran al sunnah wal jammaah?kenapa kita nak memaksa ahli syiah utk jdi ahli sunni sdgkan mereka masing2 berpandukan Al -Quran & As Sunnah?
sunni itu ISLAM
syiah itu ISLAM
islam is not only da name..




kekeliruan membuatkan kita ingin mncari jawapan..
dan aku masih dalam pencarian...

3 chitchot...:

Ari said...

Mungkin sebab orang tak boleh terima puak syiah yang terlalu mendukung segala hal berkaitan saidina ali sehingga menolak ketepi nabi muhammad.

aku pun tak tau kenapa mesti orang pandang syiah sebagai sesuatu yang radikal, dan kafir. hanya kerana mereka lebih menyanjungi saidina ali?

mungkin.

beeha ben said...

yang aku dapat tau la kn..

syiah ni mhalalkan nikah mutaah
pastu dorang pada hari ape tah..yang cederakan diri sebagai protest ape tah ( lupa. maklumat tak cukup ni)
masa aku baca info tu..baru la aku faham kenapa msia haramkan...
nanti kalau aku jumpa balik info tu..aku bagi hg noh..

ammo said...

kte tak bley sandarkan kepercayaan kte dan kefahaman kte pada satu info je. sebabtu dalam islam pn kte ade 3 jenis sandaran kne ikut.
1)Alquran
2)Sunnah
3)Ijtihad ulama

lagi la pulak zaman FB nih ramai yg suke sebar2 kan info2 yg disebarkan atas nama islam, tapi tak tau mana source info tuh n btol ke tak pn tak tau. just sbb info tuh bnyk ckp insyaallah, maysaallah, astarghfirullah n den ckp psl kafir laknatullah dan yahudi celaka je trus percaya bulat2.adoi..

kes syiah nih mende sensitif dan kte kene kaji btol2.mmg syiah ade yg sesat.tp bukan ke sunni pn bnyk kepercayaan sesat jugak? dan oleh kerana itu kte jgn tros melabel sume org sesat.

mazhab ni dicipta manusia je. Islam hanya satu. Islam tak pernah berubah dari zaman Adam hingga hari ini. mazhab ada utk menunjukkan betapa Islam itu luas. mengikut geografi dan kebiasaan org tempatan. kte ikut je mane yg kte rase btol dan selesa. yg penting rukun IMAN dan rukun ISLAMkte tak tersasar.

so beeha. adakah btol utk melabel SEMUA syiah menghalal kan nikah mutaah/nikah kontrak?

hari yg anda maksudkan itu adalah hari asyura, yg baru je berlangsung tak smmpai bape minggu ni cik. hari itu dimana berlaku perang saudara antara penyokong Saidina Ali dan yang menentang. pada hari itu Saidini Hussein, cucu baginda Rasulullah PBUH dipenggal kepala nya. so pada hari asyura dorang meluahkan rasa sedih dorang diatas kematian Saidina Hussein cucu baginda!

Post a Comment