Friday, November 19, 2010 | By: kIcAp...

budak-budak skrg~~

bukan aku nak komen la..mmg sekrg aku tgk mak bapak skrg sng gler jge ank..main tgl2 je..y jns mak bapak x bguna, main buang je anak cam pix kat bwh ni...tahu buat lpas tu igt budak tu cam plastik aiskrim, lpas mkn main campak je..
takde ati mnusia y sgup buang byi cam buang smpah..oh my~~
y terbaru kita dgr, budak drjah 6 beranak..wadefak?? hingus meleleh mak duk kesat lagi dah jadi mak..mgenangkan fenomena budak-budak skrg, aku jdi sedih, terkilan..dunia makin maju, tpi nilai kemanusian semakin lama semakin hilang..adakah seks bebas, buang2 anak..tu dikatakan maju??

aku igt dulu mase skolah2 rendah dulu..aku duduk kat tman perumahan..so mmg ramai le kengkawan..main guli, congkak, masak2, kawen2..tp bila dah dkt nak maghrib, sume terketar2 bijik nak balik, sblum mak2 kami keluar bwak rotan@hanger pgil ank balik mandi sbb lepas maghrib kne pi ngaji Quran..pndek kata, tyme maghrib tu, dah x de org kat luar,dan korg boleh dgr sore mak2 kat situ jerit2 suh anak2 pi mandi..termasuk mak aku y cam singa tu..(takut giler kat mak aku dulu, garang tak hengat!!)

tp skrg, aku tgk, budak2 merayau2 tyme maghrib, mak bapak bukan peduli anak balik ke, tak balik ke..ke mana ke, buat apa ke..tu y tahu2 ank dah ikut jantan lari pi Lombok, anak lari rumah ikut bf, kes rogol, tahu2 jumpe mayat je lam semak..sebab mak bapak tak alert! bila dah nasi jd bubur @hangus..nak salahkan polis la, goverment la..what da point??

org ckp, syg isteri tgl2 kan..sayang anak tangan2 kan..y terlebih tangan2kan sampai kaki pun naik jd la kes dera pulak..sampai boleh bawak mati, tu bukan caranya...
ni bukan nk mgajar anak tp~~


y jenis tak tangan2kan pulak akn jadi macam ni..
budak2 y bakal merosakkan ngara..


zaman2 aku dulu, pukul2 ni bnda biasa..sampai aku tpikir, kalau mak aku x pukul aku tyme kecik2 dulu, agaknye aku ni dah bertanduk lapan agaknya (sekarang due, tgh brusaha nak kikis tgl satu)..byk survey y aku buat..tnyer bdak2 seangkatan dgn aku, mak bapak diorg pun cam mak aku, pelenturan akhlak melalui hukuman..jadi manusia je aku tgk...berjenis pulak tu..dulu siap pesan lagi kat cikgu, tak kira la cikgu mengaji ke, cikgu sekolah ke...

dulu = "kalau anak akak nakal ke, apa ke, rotan je.."
sekarang = " kalau cikgu rotan ank saya, see u in court!"
tu y skrg budak2 jns tak takut mak bapak..cikgu pun boleh disepak2..sebab apa..sebab kat rumah tak di ajar RESPECT!! sama ada respect diri sendri atau org lain..

dalam kacang cengkerang : mak bapak y bertanggung jawab mendidik anak2..kalau pendidikan y baik bermula dr rumah, asas y kukuh akan mnjamin akhlak anak2 kat luar...agama tu asas! bukan stakat hantar anak pi sekolah agama tu selesai tugas mak bapak bg pelajaran agama!! agama itu luas (juga akan di kupas lam entry akan dtg)

p/s : pendidikan seks bagi aku wajib!! (akan di kupas pada entry y akan dtg)..
p/s+s : dulu kalau nakal, mmg kami (adik beradik aku) takut sbb semua bnda kat tgn mak aku akan di balun kat kaki kami..bukan stakat rotan, hanger, getah paip, ranting kayu dan sebagainya = sbb kami terutama aku sgt nakal!!

"children are gift from God"
"respect yourself, respect people, respect others"


4 chitchot...:

eeqa~ said...

Wow! Macam YB! HAHA! Kupas isu isu semasa. hu~
Dunia sekarang dunia moden. Dunia teknologi. Dunia sosial.

Dulu kita kolot. Komputer pun besar gabak. Teragak-agak nak sentuh mouse. Takut komputer rosak kalau salah click.

Tapi, on my personal opinion,
biar kolot.. jangan comolot.
Sekarang dara macam bersepah-sepah jual tepi jalan. Maruah maen lelong-lelong jer. Tapi jangan sebabkan nila setitik rosak susu sebelanga.

Ada juga segelintir yang masih mampu jaga agama. Jaga maruah. Jaga muka.

Pokok pangkal diri. :)

kIcAp... said...

aku kagum ngan org y masih mletakkan maruah mak bapak, agama dihadapan sblum mlakukan ape2..aku berharap dan berdoa agar kita masih di jalan-Nya..

biar rmbut karat, janji hati bersih..maruah letak kat atas kepala bukan kat kaki..

do respect others like we want it from others..

i will talk about 'batasan' for the next2 entry..sedikit sebanyak dpat mnyedarkan aku n readers..it good for me la kan..

Ari said...

Writing for benefit, Sara!

Tu salah satu cara untuk sedarkan diri kita dan orang lain. Perlahan-lahan. :)

kIcAp... said...

ari : tq for da support!! kekeke..still cri identity for my blog...maybe a PSA (public service annoucement) blog

Post a Comment